Stymulacje lewopółkulowe

Stymulacje lewopółkulowe

Wczoraj „ Kraina Słów” była w Centrum Metody Krakowskiej na szkoleniu z prof. UP dr hab. Martą Korendo.Szkolenie bardzo ciekawe. Jestem pod wrażeniem ogromnej wiedzy i doświadczenia pani doktor, która chętnie odpowiadała na wszystkie nasze pytania. Wyszłam z głową pełną praktycznej wiedzy i nowych pomysłów na ćwiczenia, które na pewno wykorzystam w terapii.

 

cmk

 

 

Czy wiecie, że lewa półkula mózgu aktywna jest już w 6 miesiącu życia prenatalnego?

Dziecko też w tym czasie zaczyna odróżniać odgłosy np.odkurzacza, telefonu od głosu matki.

Ćwiczenia porządkowania linearnego i sekwencyjnego spełniać mają dwie podstawowe funkcje:

– przygotowanie ośrodków w lewej półkuli mózgu do przetwarzania informacji językowych

– nauczanie stosowania reguł i dostrzegania związków między wszystkimi elementami rzeczywistości.

Główne zadania lewej półkuli:

-przetwarzanie linearne

– porządkowanie sekwencyjne

– dokonywanie analizy

-wnioskowanie o współzależności

– wnioskowanie o relacjach, wykrycie relacji

Bardzo ważna jest stymulacja lewej półkuli, gdyż to właśnie z lewą półkulą mózgu związane są funkcje mowy, czytanie i pisanie. Opanowanie języka mówionego i pisanego wymaga opanowania umiejętności układania sekwencji i szeregowania. Stymulacja lewej półkuli mózgu ma nam pomóc w budowaniu systemu językowego. Przetwarzanie języka odbywa się w lewej półkuli.

Główne strategie lewopółkulowe:

SEKWENCJE- sekwencja jest ciągiem znaków uporządkowanych według określonej zasady. W

sekwencji struktury powtarzają się.Wprowadzamy w trzech etapach :

– naśladowanie

 

12626014_950726544964863_1713574643_n

 

– kontynuowanie

 

12660430_950726564964861_523713745_n

 

– uzupełnianie

 

12650635_950726541631530_1243797576_n

 

-samodzielne układanie sekwencji

Najpierw wprowadzamy materiał tematyczny, a potem materiał trudniejszy czyli atematyczny.

Pamiętajmy, że ćwiczymy także sekwencje czasowe – mogą to być historyjki obrazkowe

przedstawiające  prostą czynność (np. mycie zębów) oraz sekwencje ruchowe (np. pokaż oko, pokaż

ucho, pokaż nos).

-SZEREGI– szereg to ciąg elementów ustawionych obok siebie w linii prostej.

Należy pamiętać, iż podczas ćwiczeń szeregów uwzględniamy rosnącą wielkość, malejącą wielkość,

stopniowe domykanie rysunku, rosnąca intensywność barwy. Odbywa się to podobnie jak w

przypadku sekwencji na początku naśladowanie, potem kontynuowanie, uzupełnianie i na końcu

uczenie się przez instrukcję.

 

12650309_950726558298195_1781236397_n

 

-RELACJE – zależność między dwoma lub większą liczbą elementów. Najważniejszą umiejętnością jest dostrzeganie różnic i związków. Przykłady relacji:

– przestrzenne(na, pod, obok itd.) ważne aby zaczynać od nauki jednego przyimka (np. piłka na

szafce, piłka na łóżku, piłka na stole itd.)

– czasowe ( po obiedzie, po śniadaniu, po szkole, przed szkołą itd.)

– gradualne ( mniejszy, większy, droższy, tańszy,wyższy, chudszy itd.)

 

12660473_950746678296183_1754376081_n

 

– przyczynowo – skutkowe (historyjki obrazkowe, które pokazują, iż coś wynika z czegoś)
Chciałam jeszcze wspomnieć o pamięci symultaniczno- sekwencyjnej, która też stanowi

bardzo ważny element terapii. Należy pamiętać, iż pamięć symultaniczna odnosi się do całościowego

przechowywania informacji w prawej półkuli mózgu, natomiast pamięć sekwencyjna zależy od

funkcjonowania lewej półkuli mózgu. Zapamiętywanie sekwencyjne jest zapamiętywaniem krok po

kroku, z uwzględnieniem linearnego uporządkowania po sobie bodźców. W terapii ćwiczymy zarówno pamięć symultaniczną jak i sekwencyjną.

Moja nowa pomoc legopedyczna zakupiona w Krakowie ;-)-układanki lewopółkulowe. Zestaw zawiera 25 kwadratów z tworzywa (różne kolory) oraz książeczkę z wzorami do układania. Pozwala przeprowadzić ćwiczenia naśladowania wzoru ułożonego przez terapeutę, układaniu wzorów z pamięci a także na układaniu wzorów prezentowanych na tablicach.

Pomoc ta pozwala uczyć dokonywania kategoryzacji a także ćwiczyć układanie wzorów sekwencyjnych. POLECAM – dzięki tej pomocy można ćwiczyć z dzieckiem na różne sposoby 😉

 

12647908_950735428297308_1206973450_n-2

 

Na koniec ważne słowa usłyszane na warsztatach  „Największą wartością terapii jest to, co dziecko zrobi samodzielnie „ prof. J. Cieszyńska. Pamiętajmy o tym podczas ćwiczeń z dziećmi 😉

Owocnych terapii;-)
Pozdrawiam
M:-)

 

12659639_950403631663821_1145860951_n

 

Źródło:

– J.Cieszyńska- Rożek ” Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci”

– zdjęcia -archiwum własne

Udostępnij :

Dodaj komentarz